Indtast din registrerede e-mail:
Indtast ny adgangskode:

Max danger

"Jeg arbejder med gamle teknikker og eksperimenterer med at bruge dem på nye måder.​"

Max Danger afsluttede i 2014 en masteruddannelse i Guldsmedning, Sølvsmedning, Metalværk og Smykker fra Royal College of Art i London. Han har desuden studeret på Institut for Ædelmetal i København.


​"Jeg arbejder primært med skulpturelle narrative smykker/objekter. Min kollektion startede under mit research vedrørende bier og konceptet urban bee keeping. Smykkerne har siden udviklet sig i andre retninger, fra nye fortolkninger af gamle folkemyter - til nutidig videnskab, samt spekulationer om fremtiden.
​Narrativerne er skulpteret, først i voks, siden støbt i ædelmetaller og derefter sat i kontekst på mine smykker/objekter.


​​Jeg arbejder med gamle teknikker og eksperimenterer med at bruge dem på nye måder. Senest med teknikken Kintsugi, en zen buddhistisk ideologi, der går ud på at omfavne brud i objekter i en refleksion til livet, og tilføre bruddet værdi. I objekternes tilfælde via guldstøv under reparationen.​

Sjæl og personlighed i et stykke er, hvad der driver mig. Dette kombineret med omhyggelig opmærksomhed på detaljer er, hvad der gør mine smykker unikke. Jeg stræber efter det højeste niveau af detaljer og det sofistikerede. Jeg gennemsyrer min personlighed og baggrund i stykkets udtryk."

Citat: Max Danger

Se hans hjemmeside her

Max Danger fortæller her om sine værker:

Værk 1: Land of Milk and Honey

Fotograf: Simon Lyle Richie​

Vase. Porcelæn, 22kt guldstøv, 18kt guld, forgyldt sølv og urushi lak

"Sidste vase af mit værk Land of Milk and Honey. Vaserne viser et forløb, hvor et skår langsomt løber ned langs siden, og mere og mere guld kommer til syne. Ligeså samler flere bier sig omkring bruddet og ender i en stor klynge på den sidste vase.

Vaserne er en hyldest til den japanske teknik kintsugi og er en ukonventionel måde at bruge teknikken på. I stedet for at reparere bruddet har jeg valgt at lade det vokse, og bruddet viser sig at blive mere og mere værdifuldt. Ligeså vokser bistanden fra vase til vase - en nødvendighed for tiden da bierne er ved at uddø og efterlader os uden nogen til at pollinere vores afgrøder. Bierne er en del af zen buddhismen, hvor der lægges fokus på, at alle skabninger har lige værdi. Stor som lille.

Jeg valgte at lave disse vaser, da jeg er interesseret i ideologien og det omstændelige håndværk bag kintsugi. Efter at have repareret en del normal

keramik med denne teknik blev jeg nysgerrig på, om det kunne bruges på andre måder. Dette var resultatet."​

Værk 2: World Wide Web

Fotograf: Max Danger

Objekt

"Efter megen research på begrebet magt samt spekulationer om, hvad magt kunne være i sine mange former, besluttede jeg mig for at definere, hvad magt er i dag. Frihedsberøvelse, diktatur, rigdom og selv hypnose indgår under begrebet. Men den største faktor for, hvem der har magt i dag, er den, der holder informationerne.

Da Schweizeren Tim Berners- Lee i 1991 opfandt World Wide Web var det en revolution for deling af information. Men gad vide om han nogensinde havde forestillet sig, at denne information også kunne styres, reguleres og sælges af dem, der styrer internettet.

Mit objekt viser jordkloden omgivet af World Wide Web. Tre edderkopper sidder og samler informationer ind og symboliserer, med individuelle logoer på ryggen, de tre største informations indehavere: Google, Amazon og Facebook. De mest magtfulde instanser i verden."

KONTAKT KOLDINGHUS​

​MUSEET PÅ KOLDINGHUS

Koldinghus 1

6000 Kolding

Tlf.: 7633 8100

E-mail: museum@koldinghus.dk

MADKÆLDEREN

Tlf.: 7550 4798

E-mail: info@madkaelderen.dk

ÅBNINGSTIDER

Alle dage kl. 10.00-17.00.

Museet er lukket 24. og 25. december samt 31. december og 1. januar
​Museet er lukket alle mandage i januar 2019.

ENTRÉPRISER

Voksne: 95 kr.

Studerende: 50 kr.

Børn og unge under 18 år har gratis adgang.


​Bliv medlem af Museumsklubben Koldinghus og få gratis adgang året rundt >