Indtast din registrerede e-mail:
Indtast ny adgangskode:

​åbningstale ved anni nørskov mørch 1. december 2018

"Unik"

Det ord er bandlyst i mit vokabular.

Ikke fordi det er et irrelevant ord for en kurator med den lykke at arbejde med kunsthåndværk.

Men fordi ordet er blevet banket helt fladt og intetsigende. Masseproducerede potter og pander og alle har ret til et fedt køkken-køkkener, håndklædetørrere og guddødeme begravelser er unikke!

For hvem kan længere mærke forskel på det masseproducerede og det håndværksmæssigt og kunstnerisk brillante? Det, der holder til brug, det der er godt nok til at blive repareret, det, der fylder blikket med spænding helt ud i fingerspidserne år efter år.

Så jeg har besluttet mig for at udelukke ”unik” for at tvinge mig selv til finde på noget bedre. Noget unikt...

******

Men nu har unika-tørken varet længe nok. For det er et uomgængeligt ord, når vi taler om Yuki Ferdinandsen og Carsten From Andersens arbejde. ​

”Unik” optræder flere gange på introen i udstillingen og i kataloget.

Different but Same præsenterer 90 unikke sølvarbejder af to unikke sølvsmede, der mestrer deres håndværk til kunstnerisk perfektion.

*****

Carsten From Andersen modtog i 2005 Karl Gustav Hansen Prisen her på Koldinghus for i næsten 40 år at have forfinet sit raffinerede sølvarbejde i glat smukt dansk sølvsmedetradition. Men han indrømmer blankt, at bag det glatte sølv lå en drøm om at kunne få lov at bryde den pæne overflade med ornamentik.

Denne baggrund trækker jeg frem af to grunde: det illustrerer hvilket enormt mod og kunsthåndværksmæssigt overskud, det har krævet at springe ud på dybt vand og udvikle den unikke teknik for ornamentering af sølvet, som Carsten From Andersen udelukkende arbejder i dag.

Den anden grund er, at jeg håber, at mange af udstillingens gæster efter at have nydt Different but Same vil gå en tur forbi museets sølvsamling på 2. og 3. etage af nordfløjen for at se de to smukke seksarmede sølvstager i glat sølv fra 2006, som Carsten også er repræsenteret med i samlingen sammen med resten af sølvsamlingen, som denne kontemporære duo-udstilling perspektiverer.

*****

Hvor Carsten From Andersen først kontrolleret driver vaser og skåle op og derefter banker dybe buler i sølvets overflade i et improviseret puslespil som sten i en gammel stensætning, så begynder Yuki Ferdinandsens sølvarbejder omvendt. Hun overgiver kontrollen til en stærk ordløs følelse, som hun giver en unik form, der sjældent kan beskrives som en vase eller en skål, og derefter tager hun kontrollen og banker punkter indefra og ud gennem sølvoverfladen i et kontrolleret matematisk udregnet mønster.

*****

Det mod, som Carsten From Andersen viser i sit arbejde, finder man også i Yuki Ferdinandsens.

Da hun i 2012 modtog Karl Gustav Hansen Prisen her på museet var det for hendes udfordring og perfektionering af den usandsynlige kobling mellem japansk tradition og dansk design i kunstneriske sølvarbejder. Hun arbejder i den japanske arare-teknik. Arare betyder hagl på japansk og teknikken kræver stor præcision og mange gentagne bank med en hammer på punsler, der skaber de særlige blanke haglslag på sølvets overfalde. Den traditionelle teknik fusionerer hun med den danske designtradition for enkle organiske former – det gør hende helt unik.

Yuki Ferdinandsen banker haglslag indefra og ud - Carsten From Andersen banker buler udefra og ind.

Yuki Ferdinandsen formidler poetiske sindstemninger i sølv - Carsten From Andersen ornamenterer vaser og skåle.

I en art disciplineret leg skaber de begge krævende unikaværker, som strækker materialet, teknikken og vores forventninger til, hvad sølvkorpus kan være for en størrelse, til det yderste. Yuki Ferdinandsen og Carsten From Andersen er forskellige, men beslægtede, de klæder hinanden, de klæder slottet og museets samling.

De er Different but Same.

Og jeg håber, mange mange gæster vil få en unik oplevelse i udstillingen Different but Same.

​*****

​​

Nu vil Jette Skovsted Yde på klaver og Kari Steen på fløjte spille to stykker musik for os. Kari Steen spiller på 2 fløjter: En sterling-sølvfløjte af mærket Yamaha og en håndlavet guldfløjte i 14 karat, som er lavet af den danske fløjtebygger, Johan Brögger. Fløjten hedder nummer 8, fordi det var den ottende fløjte, han lavede. Han lavede typisk én fløjte om året.

De spiller først “Tågen Letter” af Carl Nielsen og derefter “Nocturne” af Evart Taube. Kari Steen skifter fløjte undervejs. Og så må se om vi kan høre forskel på lyden af sølv og guld.

KONTAKT KOLDINGHUS​

​MUSEET PÅ KOLDINGHUS

Koldinghus 1

6000 Kolding

Tlf.: 7633 8100

E-mail: museum@koldinghus.dk

MADKÆLDEREN

Tlf.: 7550 4798

E-mail: info@madkaelderen.dk

ÅBNINGSTIDER

Alle dage kl. 10.00-17.00.

Museet er lukket 24. og 25. december samt 31. december og 1. januar
​Museet er lukket alle mandage i januar 2020

ENTRÉPRISER 2019

Voksne: 110 kr.

Studerende: 55 kr.

Børn og unge under 18 år har gratis adgang.

Gruppepris (min. 10 pers.): 90 kr. pr. pers.

ENTRÉPRISER HØJSÆSON (4. april - 18. oktober 2020)

Voksne: 125 kr.

Studerende: 65 kr.

Gruppepris (min 10. pers.): 100 kr. pr. pers.


​Bliv medlem af Museumsklubben Koldinghus og få gratis adgang året rundt >

TAK TIL VORES SPONSORER