Indtast din registrerede e-mail:
Indtast ny adgangskode:

beat, bøller og blomsterbørn

BILLEDER FRA LIVET EFTER SKOLE I 60'ERNES KOLDING

4 SEPTEMBER 2015 - 28 FEBRUAR 2016

​Udstillingen Beat, bøller og blomsterbørn er et festligt gensyn med ungdomslivet i Kolding i de bevægede år fra 1960 til 1970. Kernen i udstillingen er 100 pressefotos fra Kolding-fotograferne Peter Thastum og Niels Lisbergs samlinger (henholdsvis Kolding Folkeblad og Jydske Tidende). Fotografierne er venligst udlånt af Kolding Stadsarkiv.

Udstillingen henvender sig både til dem, der var unge i Kolding i 1960’erne, og til senere generationer. For den første gruppe er den en sand vandring ned ad barndommens gade; for den anden gruppe er udstillingen en befriende påmindelse om, at de unge også dengang levede nød livet efter skoletid i fuldedrag – på dansestederne, på gaderne, og på knallerterne.

Udstillingen tager os med inden for til koncert med Koldings beat-pionerer, i Karoline Mælkepop, på Marielund, i Hit House eller i KIF-hallen. Vi kommer med til modeopvisning og ser smukke Kolding-piger med højt hår og strutskørt. Vi igger politifolkene over skuldrene, mens de piller topstykket af en hakket knallert. Og fra årtiets sidste halvdel ser vi glemte fotos optaget i hashtågerne under en happening i KIF-hallen. Og endelig følger vi Peter Belli hen til Kolding Arrest, hvor han skal afsone sin berømte hash-dom.

Ud over de mange pressefotos indeholder udstillingen en række spændende effekter og musikklip fra livet efter skoletid i Kolding. Udstillingen vises fra den 25. juni til 27. februar 2011.

Udstillingen er tilrettelagt af Eddie Troelsgaard og Axel Johnsen

Ungdommens oaser

Spillesteder i og omkring Kolding

Beatmusikkens sejrsgang i begyndelsen af 1960’erne skabte behov for spille- og dansesteder. I Kolding og omegn tilpassede nogle af de eksisterende dansesteder sig hurtigt efterspørgslen. Der blev desuden dannet beatklubber, og flere sportsklubber så en god mulighed for at tjene penge til idrætten ved at afholde beatkoncerter. Fra 1962 sørgede Yankie Club for musikken.

Det skete i julen 1962, hvor Rock Nalle & The Teddybears spillede i salen på Slotshotellet på hjørnet af Jernbanegade og Gråbrødregade. Kort tid efter åbnede de alkoholfrie steder Pop-hjørnet i KIF-hallen på Tvedvej, Villa-Abri (”Pop-Abri”) i Dalbygade 44 og Karoline Mælkepop på Låsbybanke. Efter 1965 kom der gang i ungdomsmusikken i Hit House i Katrinegade, Marielundrestaurationen, Jailbirds Fanclub i Sdr. Stenderup, Monster House, Harte Forsamlingshus, Top 37 i Alminde, Shaggy Circle i Lunderskov og Step by Step på Møllegården. Ved indgangen til 1968 kom diskotekerne til. På Casino, Blazing Star i Hejlsminde og Discoteque Pontecorvo på Hotel Kolding blev der spillet ungdomsmusik hver onsdag aften.

Lokale guitar-helte

Koldings beatorkestre 1962-1970

I Kolding opstod i løbet af 1960’erne mere end 30 beatorkestre - eller pigtrådsorkestre, som de voksne kaldte disse grupper på grund af den skærende. Allerede i 1962 tog bandet The Twisters med Freddy Kjær i front hul på de nye tider ved at tage twist-numre på repertoiret. Men først midt på sommeren 1963, et år efter at The Beatles havde indspillet deres første singleplade ”Love me do”, opstod Koldings første egentlige beatorkester, The Restless. Det blev hurtigt fulgt af bl.a. The Rackets, Jailbirds og Stamping Souls. Herefter bl.a. The Wild Strokes, The Hollyguns, Hairkeepers, Carpetbaggers, Spooks og drengebandet Danish Birds. I den sidste del af årtiet kom nye orkestre som bl.a. Red Mustangs, Carefull Lovers, Stand Back og Crazy Patterns til.


Nogle orkestre havde en kort levetid, men musikerne kom ofte ind i et andet orkester, mens andre orkestre var mere stabile. Jailbirds holdt sammen i mere end fire år. Hvilket orkester man kom ind i, var ikke kun betinget af de musikalske evner, men også af, hvilket udstyr man kunne tilføre orkestret. Ofte måtte orkestrene nøjes med at synge gennem en af guitaristernes forstærkere. Kun få kunne købe deres guitar kontant, så køb på afbetaling var almindeligt, hvis ikke far og mor havde mulighed for at støtte deres søns musikalske ønsker.


En af Koldings beatmusikere, Erik Østenkjær, købte sit Ludwig trommesæt kontant. Det indbragte ham øgenavnet ”Erik Tusindekrone” – selvom tusindkronesedlen endnu ikke fandtes.

Foto:Et af Koldings første beatorkestre, The Wild Strokes, med Helmer Schmidt, bas, Hans Jørgen Benkjer, trommer, Jens Erik Dahl, singleguitar og Freddy Kjær, rytmeguitar. De er her fotograferet over malerværkstedet på Hans Ludvigsvej.

60'ernes X-factor

Mesterskaber og talentkonkurrencer

Overalt i Danmark blev der i 1960’erne afviklet lokale og regionale konkurrencer i beatmusik. Den første konkurrence på Kolding-egnen foregik i Vejen-Hallen den 11. september 1964, hvor Wild Strokes og The Rackets fra Kolding deltog. Den 21. november 1964 blev der afholdt en ”Kæmpe talentfestival” i KIF-Hallen, hvor det eneste deltagende orkester fra Kolding, The Rattlesnakes, fik en andenplads. Det første egentlige Koldingmesterskab uden orkestre udefra fandt sted den 27. marts 1965, hvor seks Kolding-pigtrådsorkestre deltog: The Hikers, Wild Strokes, The Hollyguns, Stamping Souls, Hairkeepers og Jailbirds. Wild Strokes vandt.


Arrangøren Monster House med den kun 16 årige Nicolai Johnsen for bordenden afholdt Kolding-mesterskab i maj 1966 i Badmintonhallen. I november 1966 var der Sydjysk Mesterskab i pop på Marielund. Ungdomsbladet Børge var arrangør.


I 1967 var der et Trekantsmesterskab, ligeledes i Marielund. I september 1967 afholdt popklubben Step by Step Dancing med Erik Jensen, kaldet ”Symaskine-Erik”, i spidsen , Koldingmesterskab med syv deltagende orkestre. Red Mustangs, der blandt andet bestod af musikere fra The Dirties, vandt. De fortsatte videre til Sydjydsk Mesterskab i marts 1968 og derfra til Danmarksmesterskabet i Holstebro. Red Mustangs blev det eneste orkester i Kolding, der indspillede plader.
Årtiet ud fortsatte konkurrencerne, men i 1970’erne forsvandt fænomenet ud af musikken og ud af Kolding.

Beatmusik og milkshakes

Karoline Mælkepop i Kolding 1963-1968

Den 28. marts 1963 åbnede Karoline Mælkepop i Kolding. Mejeribrugets hjemmemarkedsudvalg stod bag i alt syv Mælkepopper i Danmark; Kolding var nummer to. Den eksisterede frem til november 1968.


Mælkepoppen var et gennemdesignet sted med ”voksen” udsmykning – uden plads til ungdommelig spontanitet. Alligevel tog de unge mennesker straks stedet til sig. De deltog talrigt i de forskellige aktiviteter som pladepræsentation, modeopvisning, musik fra pladebaren, diskussionsaftener og ikke mindst koncerterne.
For musikken stod med jævne mellemrum den kendte radiomand Anders Dahlerup, som havde været en af speakerne på piratsenderen Radio Mercur. Til daglig ansattes lokale unge mænd.


Da Mælkepoppen åbnede i 1963, var de første koncerter jazzkoncerter. Først den 25. januar 1964 spillede det første pop-orkester, nemlig Teen-Beats. Mange fulgte efter. Helt stort blev det, da Peter Belli & Les Rivals kom til Kolding den 5. november 1965. De fleste af de store danske orkestre som Defenders, Sir Henry & his Butlers, Lions, Melvis and his Gentlemen m.fl. samt udenlandske orkestre som Red Squares, Wishfull Thinking og Artwoods har spillet på Mælkepoppen.


Der åbnedes om eftermiddagen kl. 13.00 eller 14.00 ,og der blev lukket 22.00. Om lørdagen var der åbent til kl. 23.00, hvis der var levende musik eller et andet arrangement. På et senere tidspunkt lykkedes det at få bevilling til at holde åbent til kl. 23.00.

Larm og blå røg i gaderne

Problemer med unge på knallert

Hvad der for de unge var et symbol på frihed og uafhængighed, var for de ældre generationer et symbol på oprør og uansvarlig opførsel. I slutningen af 1950’erne og op igennem 60’erne eksploderede salget af knallerter i Danmark. Først i 1960’erne var det SCO, Diesella og det tyske mærke NSU Quickly, der var de hotte modeller. I 1965 dukkede der reklamer op for en rigtig smart knallert - en Puch, lavet i Østrig. Der blev desuden lavet en knallert, der lignede Puch’en til forveksling, men den var lavet på licens i Jugoslavien (nu Slovenien) - en Tomos.


Senere kom Everton’en til, om hvilken det i reklamerne hed, at den havde en topfart på 135 km/t. Det var et problem, når man kun måtte køre 30 km/t i Danmark. Havde man mange penge, kunne man købe en Kreidler/Florett.


Allerede i 1961 var de unges støjende og omfattende kørsel på knallert et problem i flere byer. I Kolding optog fjernsynet en udsendelse om indretningen af en knallertbane i byens udkant. Nogle unge havde allerede selv lavet en sådan på nogle arealer bag Kolding Saftstation. I en efterfølgende radiodiskussion på Industrien blev begrebet ”læderjakker” diskuteret. Der kom et forslag frem om, at politiet sammen med kommunens gade- og vejudvalg eventuelt skulle forbyde knallertkørsel i den indre by om aftenen. En af grundene var også, at i de første 10 måneder af året 1961 havde politiet inddraget 140 udborede eller hakkede knallerter, et problem som ikke blev løst. De unge mænd ville hellere køre i byens gader, end på en bane. De ville være dér, hvor pigerne også var.

Go-Go-dans

Fra uskyldig fordans til fræk strip

I foråret 1967 nåede fænomenet go-go-dans til Kolding.
I begyndelsen kaldte aviserne det også for ”fordans”. Den 7. april afholdt Monster House koncert på Slotshotellet – for første gang med en go-go-pige som trækplaster. Karoline Mælkepop ville også være med, og kort efter optrådte Spotlight fra Randers med to go-go-piger på scenen. I oktober samme år sørgede ”Symaskine-Erik” for, at der i foreningen Step by Step Dancing også var go-go-dans, men denne gang på Møllegården.


Den 18. november spillede Pretty Stones i Harte Forsamlinghus, og selvom sommeren for længst var overstået, smed go-go-danseren det meste af tøjet. Der blev ligefrem annonceret med top-løs go-go. Mange gæster har sikkert undladt at fortælle deres forældre, at de ville til Harte den aften.


Direktør Basse, der ejede Hotel Kolding, byggede ved årsskiftet 1967-68 den gamle, fine sal bag hotellet om til Discotheque Pontecorvo, der havde et ”bur” med glas på væggene, så man kunne se den dansende fra alle vinkler. Han annoncerede også med ”sort go-go”. Monster House ville ikke være bagefter, så i starten af januar 1968 var der også topløs go-go på Slotshotellet til musikledsagelse af Schamrocks (Sverige) og Jack the Rippers (Horsens).
Endnu et kapitel blev skrevet i go-go’en historie den 23. marts, da der blev afholdt Jyllandsmesterskab i go-go-dans i Monster House arrangeret sammen med ungdomsbladet Vi Unge. Ved samme lejlighed var der også modeopvisning af to af byens forretninger Top Shop og Nyt Tøj.

Peter Belli på scenen - og i cellen

To store begivenheder i Koldings beat-scene

Peter Belli var landets hotteste beatnavn i 60’erne, og sammen med sine forskellige grupper: Les Rivals, Seven Sounds, Four Roses og B.B. Brothers spillede han i alt syv gange i Kolding i 1960’erne. Første gang var fredag den 5. november 1965, hvor han spillede i en stuvende fuld Karoline Mælkepop med Les Rivals. Succes’en blev gentaget allerede den 10. december.
Det følgende forår spillede han på den gamle danserestaurant Marielund i forbindelse med en Miss Kolding-konkurrence.


I juli 1966 kom det frem, at der blev røget hash i Les Rivals, og Peter Belli blev dømt. Inden dommen nåede han at spille endnu en koncert i Kolding, nemlig den 16. december 1966 i Mælkepoppen. Hans orkester var B.B. Brothers. Til dette arrangement spillede også ”Lille Per”, der i mellemtiden var blevet noget ældre og var en del af orkestret Ole Neumann & His Newmen. Det var første og sidste gang, de spillede i byen. Den 4. juni 1967 spillede han i Monster House, som afholdt de fleste arrangementer på Slotshotellet, på hjørnet af Gråbrødregade og Jernbanegade.


I november 1967 rejste Peter Belli til Kolding for at afsone sin dom på 30 dage. I Kolding blev han modtaget af arrestforvalter Gerner W. Nielsen og fik plads i celle nr. 45. Lederen af Karoline Mælkepop, Lizzi Mathiesen, troppede hver dag op med diverse lækkerier til den populære musiker.


Den sidste gang Peter Belli spillede i Kolding - nu med bandet Four Roses -, var fredag den 8. december 1967. Også den koncert foregik på Mælkepoppen.

Ungdommen slår sig løs

Efterkrigs-generationen sætter sit præg på Kolding

I 1960’erne gik man ikke længere fra at være barndom til at være voksen. Der var kommet noget nyt imellem: ungdommen. Og ungdommen pressede på for at få skabe rum til udfoldelse. Det begyndte med små opgør, f.eks. i KFUM’s Fritidsklub i Kolding, som i oktober 1962 truede med at brække midt over på spørgsmålet om, hvorvidt der måtte danses i klubben.


Med The Beatles og alle de andre grupper kom også den længere hårmode til Kolding. Blandt de første, der sprang ud som langhårede, var nogle af musikerne fra The Wild Strokes. Tom Walter Ærbo, med kunstnernavnet ”Brian Walther”, som kom i lære hos kontorforsyningen Gade på Låsbybanke, gjorde sig bemærket med sit lange hår, og kom i den lokale og nationale presse, da han blev fyret på grund af sin hårpragt.


I Kolding opstår debatten om hash’en fra juli 1966, efter at Peter Belli havde omtalt sin brug af stoffer under en koncert. Fra nu af fyldte hash godt i avisspalterne. I 1969 var der 150 narkotika-sager i Kolding.


1960’erne igennem var der episoder med ballade i gaderne. Det kunne være interne opgør mellem kliker og grupper, men der var også af og til slagsmål mellem den danske og den gæstende tyske ungdom. Ofte skyldtes slagsmålet de danske unge mænds frygt for, at tyskerne skulle køre afsted med pigerne i deres flotte biler eller på deres smarte motorcykler og knallerter.


Låsbybanke var ofte centrum for balladen. Det vidste koldingenserne, og derfor tog mange af dem opstilling her, når der var optræk til ballade og knippelsuppe.

Fra beatles-jakker til afghaner-pelse

Teenagemoden vinder indpas i byen

Den stigende velstand op igennem 1960’erne gav de unge flere penge på lommen. Ungdommen blev en attraktiv målgruppe.


Forretningen Carl Petersen indrettede som en af de første en særlig teenageafdeling. Det var i maj 1963. Den unge mode var påvirket af de nye stjerner. I marts 1964 lancerede forretningen Nyt Tøj f.eks. Beatles-jakker, en grå lamineret jersey med sort for og sorte kanter. Pris: 58 kr.


Benklæderne ændredes fra cowboybukser til stribede bukser med lav talje og bredt bælte. Pigerne skulle have langskaftede, hvide støvler og drengede ruskindssko eller ørkenstøvler, hvis man da ikke havde råd til et par rigtige Beatles-støvler. I marts 1965 optrådte pigegruppen Les Filles til 6-dages-show i KIF-Hallen - i såkaldte Nyhavnsbukser med svaj.


Den 11. september 1966 indviede Benno Poulsen forretningen Teen Shop i Jernbanegade - udelukkende med teenagertøj til piger. Forretningen førte modeller tegnet af københavnske designere og af indehaveren selv.
Inspireret af tendenserne fra London kom der rigtig gang i tøj til de unge. Nyt Tøj afholdt koncert med Poul Dissing, og i september 1967 var der stor modeopvisning i KIF-hallen, ledsaget af lokale beatorkestre. Monster House begyndte også med modeopvisninger i forbindelse med koncerter - gerne med go-go-dans.


I sommeren 1967 blev tøj af nylon stor mode, og pigernes skørter blev kortere og kortere. I 1968 var Bonnie and Clyde-stilen sagen. Med den psykedeliske musik ændredes de unges tøjstil igen - til glæde for de mange forretningsfolk. Nu var en afghanerpels eller en militærjakke fra et overskudslager sagen. Sidst i 1960’erne og i 1970’erne var forretningen Berndt Design på hjørnet af Jernbanegade og Munkegade førende inden for tidens tøj.

Stjerner i Kolding

Kendte musikeres koncerter i Kolding

Fra midten af 60’erne gæstede de store danske navne Kolding, f.eks. The Defenders, Sir Henry & His Butlers, Stoke Sect, Spacemakers og Hitmakers og i juli de første kendte engelske orkestre The Swinging Blue Jeans og Cliff Bennet and The Rebel-Rousers. Spillestederne var især Mælkepoppen og Marielundrestauranten.


Søndag den 18. december 1966 spillede The Red Squares i byen. De fik nærmest kult-status i Danmark. I 1967 spillede Dave Dee, Dozy, Beaky Mick & Tich, Remo Four, Them og Wishfull Thinking i provinsbyen Kolding.
I Lunderskov blev foreningen Shaggy Circle dannet med Flemming Skouboe i spidsen: Denne forening havde den 20. februar 1968 ingen ringere end The Pretty Things på besøg. Fra Kolding blev der rejst mod vest denne aften. Senere havde Shaggy Circle besøg af det store svenske navn Tages og norske Beatnicks.


Beatmusikken ændrede sig markant i løbet af 1960’erne. Det kunne ogå mærkes i Kolding, der sidst i perioden fik besøg af grupper som The Beefeaters, Day of Phoenix og Savage Rose. Kysthotellet med Diskotek Blazing Star i Hejlsminde gjorde sig også gældende med bl.a. Young Flowers, Rocking Ghosts, Wishfull Thinking og The Beefeaters.


Den 18. september 1968 spillede selveste The Shadows i KIF-hallen, varmet op af Gordon Waller og Keld & The Donkeys. I 1969 blev der afholdt en beat-happening i KIF-hallen. Her blev der først og fremmest spillet politiske – af Beefeaters, Poul Dissing og Benny Holst.

Protest i provinsbyen

Provoer og happenings i Kolding fra 1967

Provobevægelsen blev for alvor synlig i Danmark i midten af 1960’erne. En provo var en person, der med humoristiske og og groteske happenings ville afsløre og udstille svaghederne i det kapitalistiske system.


Provobevægelsen havde sine naturlige rødder i universietetsmiljøerne og slog derfor aldrig for alvor igennem i Kolding. Et par happenings blev det dog til i sidste halvdel af 1960’erne, og begge gange kom initiativtagerne fra København.

Den 25. april 1967 kom provo’en Knud Matti Rantanen (kendt som Provo Knud) til Kolding. Han valgte et område på Axeltorv, som han omkransede med toiletpapir, til sin provo-demonstration. En enkelt betjent mødte op og fik sig en snak med Provo Knud, men afholdt sig klogeligt fra at gribe ind.


Den 13. september 1969 arrangerede det københavnske bureau NBC en såkaldt beat-happening i KIF-hallen med musik af Beefeaters, Povl Dissing, Benny Holst, Hair og Independence. Nogle kaldte det blot en beat-koncert. KIF-Hallen blev udsmykket med lysbilleder for at skabe den rigtige ramme om koncerten og den efterfølgende happening. Næste dag havde Kolding Folkeblad svært ved at skjule skuffelsen over arrangementet. Overskriften over reportagen lød: ”Ingen beat-happening - i stedet hash-party”.


Protestbevægelserne havde trange kår i Kolding.

RUNDVISNINGER I UDSTILLINGEN

Lørdag 3. juli, kl. 14.00
Rundvisning i udstillingen ved Eddie Troelsgaard. Gratis, når der er betalt entré til museet. Gratis for medlemmer af Koldinghusmuseets Venner. Tilmelding ikke nødvendig.

Lørdag 4. september, kl. 14.00
Rundvisning i udstillingen ved Eddie Troelsgaard. Gratis, når der er betalt entré til museet. Gratis for medlemmer af Koldinghusmuseets Venner. Tilmelding ikke nødvendig.

Booking af rundvisning i udstillingen

Vi tilbyder rundvisninger ved Eddie Troelsgaard, der har tilrettelagt udstillingen i samarbejde med udstillingsleder Axel Johnsen. Pris pr. rundvisning: 675 kr. plus entré til museet. Varighed ca. 1 time. Booking til administrationen

tlf. 76 33 81 00, museum@koldinghus.d

KONTAKT KOLDINGHUS​

​MUSEET PÅ KOLDINGHUS

Koldinghus 1

6000 Kolding

Tlf.: 7633 8100

E-mail: museum@koldinghus.dk

MADKÆLDEREN

Tlf.: 7550 4798

E-mail: info@madkaelderen.dk

ÅBNINGSTIDER

Alle dage kl. 10.00-17.00.

Museet er lukket 24. og 25. december samt 31. december og 1. januar

ENTRÉPRISER

Voksne: 90 kr.

Voksne inkl. HIMMELSTEN: 120 kr.

Studerende: 45 kr.

Studerende inkl. HIMMELSTEN: 75 kr.

Børn og unge under 18 år har gratis adgang.