Indtast din registrerede e-mail:
Indtast ny adgangskode:

john rimer

SØLV - CISELERING

14 JUNI 2008 - 31 AUGUST 2008

Håndværket og det æstetiske er afgørende for John Rimers arbejder, der er mere skulpturelle end funktionelle.

Sølvsmed og ciselør John Rimer (f. 1931) har gennem hele sit arbejdsliv arbejdet med ciselering som en reaktion på den herskende funktionalisme. Dermed er han mere i takt med skønvirketiden (den danske betegnelse der modsvarer den internationale art nouveau eller Jugendstil) end med den efterfølgende art déco-periode. Allerede Johan Rohde havde hos Georg Jensen søgt det glatte, enkle udtryk i sølvet, som blev kendetegnende for art déco-tiden og efterkrigstidens ”Danish Design”, hvor dekoration enten ikke var til stede eller skulle tjene til at understrege formen. Sølvsmede som Svend Weihrauch hos Hingelberg i Århus og Karl Gustav Hansen hos Hans Hansen i Kolding er førende eksponenter for det glatte sølvtøj, hvor funktionen er afgørende for formgivningen.

Inspirationskilde

Som skønvirketidens sølvsmede (f.eks. Thorvald Bindesbøll og Georg Jensen) spreder John Rimer dekoration ud over sølvets flader og henter sin inspiration i naturen. Blomster og især krydderurter pryder lystigt hans brændevinsdunke og -bægre. Han går heller ikke af vejen for at gengive menneskekroppen, men da er han gået over til sin anden store inspirationskilde: den norrøne litteratur. De islandske sagaer og gammelnorsk digtning var i 1980'erne en hyppig kilde til dekoration af hans sølvarbejder.

For John Rimer er håndværket og æstetikken afgørende for hans arbejde. Funktionen er underordnet. ”Håndværket og det æstetiske vil jeg ikke slække på. Det kan diskuteres, hvor vigtig funktionen er. Alt i vores industrialiserede samfund skal i dag være funktionelt, og det sker alt for ofte på bekostning af andre værdiers kvalitet”. John Rimers korpusarbejder er derfor ofte snarere at opfatte som skulpturer end som brugsgenstande.

John Rimers arbejder er udlånt især af private ejere.

At ciselere betyder, at sølvet udsmykkes med ophøjede eller indbankede former og mønstre. Hvis dekorationen skal stå ophøjet, slås den op indefra ved hjælp af et såkaldt snerrejern, der er spændt fast i en skruestik. Den yderste ende kan være udformet forskelligt, alt efter hvor grov eller fin, man ønsker, at det ophøjede felt skal være. Ved at holde sølvemnet fast henover snerrejernet og samtidig banke på jernet inde ved skruestikken frembringer man en vibration i jernet, som ophøjer sølvet. Til den videre bearbejdning fyldes sølvemnet med beg, som størkner og tillader, at man med hammer og punsel kan tildanne de ophøjede felter eller skabe indbankede former uden at sølvet bryder sammen. Når hamringen er færdig opvarmes genstanden, og den smeltede beg hældes ud, hvorefter genstanden gøres færdig med montering af f.eks. tud eller hank.

KONTAKT KOLDINGHUS​

​MUSEET PÅ KOLDINGHUS

Koldinghus 1

6000 Kolding

Tlf.: 7633 8100

E-mail: museum@koldinghus.dk

MADKÆLDEREN

Tlf.: 7550 4798

E-mail: info@madkaelderen.dk

ÅBNINGSTIDER

Alle dage kl. 10.00-17.00.

Museet er lukket 24. og 25. december samt 31. december og 1. januar

ENTRÉPRISER

Voksne: 90 kr.

Studerende: 45 kr.

Børn og unge under 18 år har gratis adgang.