Indtast din registrerede e-mail:
Indtast ny adgangskode:

et personligt valgt

EUROPÆISK ART NOUVEAU OG ART DÉCO FRA SEAWOLF SAMLINGEN

21 FEBRUAR 2004 - 30 MAJ 2004

​En fornem tysk privatsamling med arbejder af de internationale sølvdesignere, der førte an i udviklingen af moderne internationalt sølv i første halvdel af 20. århundrede.

Udstillingen viser noget af det bedste europæiske sølvtøj, som produceredes mellem 1880 og 1940, art nouveau- og art déco-perioderne.

I hundredåret for Georg Jensens grundlæggelse af en sølvsmedie, der hurtigt gjorde sig gældende på verdensplan, viser udstillingen den europæiske baggrund, som Georg Jensen og dansk sølv i første halvdel af det 20. århundrede udfoldede sig på.

Japansk indflydelse

​Japan blev åbnet for europæerne i 1850'erne, og på verdensudstillingen i London 1862 blev Japan for alvor opdaget af Vesten. Der opstod en stærk interesse for japansk kunsthåndværk.

Den engelske botaniker og designer Christopher Dresser blev en stærk fortaler for japanske kultur, og som en af de første fremhævede han kvaliteten af den tids japanske kunst og kunsthåndværk.

Omkring 1870 skabte han nye former til sølvindustrien som en af Europas tidligste industrielle designere. Hans arbejder vidner om funktionalisme og effektivt brug af materialer.

Meget i Christopher Dressers design peger helt frem mod sidste del af 20. århundrede.

England: Arts & Craft

Arts & Crafts bevægelsen i anden halvdel af det 19. århundrede bestod af progressive arkitekter og formgivere, der stillede sig det mål at reformere designet - og i sidste ende samfundet- ved at vende tilbage til håndværket.

De stræbte efter at blæse nyt liv i de gamle håndværk ved at designe og udføre kvalitetsgenstande, som ikke blot var nyttige, men også smukke.

Bevægelsens medlemmer var bekymrede over industrialiseringens følger for samfundet og miljøet, men tillige over udbuddet af overpyntede, maskinelt fremstillede produkter af dårlig kvalitet.

Arkitekten og designeren Charles R. Ashbee var en central figur i Arts & Crafts bevægelsen. Han var påvirket af John Ruskin og William Morris. I 1888 oprettede han ”Guild of Handicraft”, en idealistisk arbejdsplads der afspejlede hans afsky for arbejdsforholdene i de store sølvvarefabrikker. Han var overbevist om, at der kunne opnås langt større arbejds- og livsglæde, hvis genstandene blev fremstillet håndværksmæssigt gennem hele processen.

Ashbees sølvarbejder var revolutionerende. Han havde stor indflydelse på Liberty & Cos metalarbejder og Wiener Werkstätte.

De veje, Arts & Crafts var slået ind på, førte Liberty & Co videre på en mere kommerciel, men mindre principfast måde, og dermed skabtes en succes. Hos Liberty fandt man på den ene side genstande der hvad formgivning angik var virkelig fornyende, på den anden side genstande som tydeligt viste, at man også prøvede at tilfredsstille købere med en mindre avanceret smag. I 1899 fremkom Liberty med sortimentet af keltisk inspireret sølv, som hurtigt erobrede markedet. Liberty-stilen var en rig blanding af stiltræk fra såvel Arts & Crafts-bevægelsen som fra europæiske art nouveau.

Archibald Knox havde studeret på kunstskolen i Douglas på øen Man fra 1878 til 1884. I 1897 flyttede han til London og begyndte at designe metalgenstande med hjælp fra Christopher Dresser.

Fra 1898 til 1912 formgav han metalarbejder for Liberty & Co, og han blev hurtigt en af deres betydeligste designere.
De organiske former og sløjfeudsmykningerne var inspireret af den keltiske motivverden. Genstandene med fletmønstre og turkisfarvet emalje-udsmykning blev synonymt med Liberty-stilen, der fik stor indflydelse i resten af Europa.

Omar Ramsden og Alwyn Carr havde studeret sammen ved Sheffield School af Art (1888-1895) og åbnede 1899 et succesfuldt værksted. Samarbejdet sluttede i 1919, hvor Carr nedsatte sig som selvstændig sølvsmed, medens Ramsden fortsatte firmaet indtil 1939. Deres arbejder viser en blanding af organiske udsmykninger og henvisninger til den dengang så populære middelalder.

Kontinentet: Art déco og funktionalisme

Samlingens kontinentale genstande vidner om en forkærlighed for stram formgivning næsten uden ornamenter. Det drejer sig især om varbejder fra Østrig, Tyskland og Frankrig fra første halvdel af det 20. århundrede. Den lysere, mere funktionelle formgivning repræsenterer en ny stil, der gjorde sin entré kort efter 1900. I de nye kunstcentre som Wien, München og Weimar opstod en fornyende formgivning.

I Tyskland udfoldede der sig mellem 1920 og 1940 en bred vifte af nye muligheder indenfor formgivningsområdet. Mange nye fagskoler og uddannelsesinstitutioner, f.eks. Bauhaus, dannede basis for tysk designs stigende internationale betydning.
I begyndelsen af 1920'rne afspejlede udkastene ofte indflydelse fra Wiener Werkstätte. Derefter fik hamrede, tunge former overtaget. Den runde form og cylinderformen kom til at spille en hovedrolle, mens udsmykningen var af underordnet betydning.

På det tidspunkt, hvor man i Tyskland stræbte mod den funktionelle form, viste franske sølvarbejder helt andre kvaliteter. En stringent, af og til endog kompromisløs, formgivning var dominerende. Hertil kom, at der ikke blev sparet på materialerne. Der blev stillet høje krav til bearbejdningen, og man tøvede ikke med at tilføje andre kostbare materialer. Med sine glinsende polerede flader, og næsten kubistisk virkende skulpturelle former fandt man brugsfunktionen mindre vigtig.

Havde art nouveau-stilen manifesteret sig på verdensudstillingen i Paris år 1900, så betød verdensudstillingen sammested i 1925 gennembruddet for det formsprog, der senere kaldes art déco.

Seawolf Samlingen

Seawolf-samlingen, en samling med fire ejere, er skabt gennem en målrettet og omhyggelig udvælgelse. To af samlerne har koncentreret sig om engelsk Arts & Crafts sølv, den ene med særlig interesse for Omar Ramsden. En tredje ejer har rettet sin interesse mod fransk art déco sølv, mens den fjerde har specialiseret sig i europæisk sølv fra begyndelsen af det 20. århundrede. Men på trods af de fire ejere og de forskellige betoninger, udgør samlingen et hele. Den er kommet i stand ved én persons medvirken, Mrs. Veena Duncker.


Det overraskende er, at man her har en samling, der kan fortælle en historie. Samlingen illustrerer den moderne formgivnings gennembrud, og de forskellige avantgardistiske strømninger i perioden 1880-1940. Det er ikke udelukkende historien om kunstneriske højdepunkter eller en oversigt over stiludviklingen. Men den handler også om stil, mode og smag i bred forstand.

 

KONTAKT KOLDINGHUS​

​MUSEET PÅ KOLDINGHUS

Koldinghus 1

6000 Kolding

Tlf.: 7633 8100

E-mail: museum@koldinghus.dk

MADKÆLDEREN

Tlf.: 7550 4798

E-mail: info@madkaelderen.dk

ÅBNINGSTIDER

Alle dage kl. 10.00-17.00.

Museet er lukket 24. og 25. december samt 31. december og 1. januar

ENTRÉPRISER

Voksne: 90 kr.

Studerende: 45 kr.

Børn og unge under 18 år har gratis adgang.