Indtast din registrerede e-mail:
Indtast ny adgangskode:

KOLDING FOR 100 ÅR SIDEN

Kolding for 100 år siden

Tema-dag med aktiviteter 0. - 8. klasse

​​

Beskrivelse

Vi er i årene omkring 1900. Stedet er Kolding. Hvordan var det at leve dengang - og havde børnene overhovedet tid til at lege?

Først vil museumslæreren vise lysbilleder og fortælle om, hvordan det var at bo omkring år 1900 i Kolding. Så skal vi et smut op i museets sølvsamling og ”besøge” Koldings berømte guldsmed Holger Kyster. Han er netop begyndt at samarbejde med den verdensberømte designer Thorvald Bindesbøll. Hvad der derefter skal ske, aftales med museumslæreren. Vi har udarbejdet en række tilbud, som frit kan kombineres:

Besøg i skolen anno 1904. Vi går op i skolestuen og har en enkelt undervisningstime. Vi skal have blækregning – og spanskrøret er ikke til pynt! Ønskes et andet fag eller måske flere timer, kan det også klares!

Dagens ret. Madpakke behøver man ikke have med den dag. Vi serverer datidens aftensmad – der er dog ingen grund til at glæde sig. Hvorfor? – Det skal I nok opdage…!

Besøg i skolegården. Vi holder et længere frikvarter i Slotsgården, hvor vi ser på, hvad børn legede i skolegården for 100 år siden og selv prøver legene.

Dukkeproduktion. Meget af datidens legetøj måtte man selv lave. At købe dem var simpelthen for dyrt for mange mennesker. Vi har opskriften på en kludedukke, som selv de mest fummelfingrede kan lave – og man får selvfølgelig lov til at få dukken med hjem.

Gammelt Legetøj. Vi ser på de ting, som børn kunne være heldige at eje. Dampmaskiner eller et køkken måske…?

Kort fortalt: Det bliver en travl dag!

​FOLKESKOLERELEVANS

Emnet er næsten skrevet ind i formålsparagrafferne for faget historie. Stk. 2 taler således om, at undervisningen skal ”udvikle deres indsigt i menneskers liv og livsvilkår gennem tiderne.” og stk. 3 taler om, at man skal ”stimulere elevernes evne til indlevelse”.

I trinmålene efter 4. klasse taler man om, at eleverne skal kunne ”fortælle om sammenhænge mellem materielle kår og hverdagsliv, som det manifesterede sig i sundhed og sygdom, fattigdom og rigdom” og ”fremstille modeller og efterligninger af genstande, som kan illustrere fortidens levevis.”

VARIGHED

En skoledag fra ca. kl. 8.00-12.30. Har klassen ikke den fornødne tid, kan vi sagtens korte noget af emnedagen. Det nøjagtige forløb aftales med museumslæreren.

Elevforudsætninger

Ingen – anden end lyst til at lege…!

Forslag til viderearbejde

Emnet er knyttet til museets emnekasse: ”En dag i skole med oldefar og oldemor”. Det er en kasse, der gør det muligt at genskabe en skoledag hjemme på skolen – et spanskrør må man dog selv fremskaffe…! Emnekassen kan lånes hos Pædagogisk Central. Din skolebibliotekar ved hvordan.

Bestilling af undervisningstilbud

Folkeskolelærer Kim Mikkelsen

Sdr. Vang Skole i Kolding

E-mail: km@koldinghus.dk

Tlf.: 79 79 10 95

KONTAKT KOLDINGHUS​

​MUSEET PÅ KOLDINGHUS

Koldinghus 1

6000 Kolding

Tlf.: 7633 8100

E-mail: museum@koldinghus.dk

MADKÆLDEREN

Tlf.: 7550 4798

E-mail: info@madkaelderen.dk

ÅBNINGSTIDER

Alle dage kl. 10.00-17.00.

Museet er lukket 24. og 25. december samt 31. december og 1. januar

ENTRÉPRISER

Voksne: 90 kr.

Studerende: 45 kr.

Børn og unge under 18 år har gratis adgang.