Pressemeddelelse og pressefotos - udsendt 9. december 2012.

Udstilling om PH-lamper og lysdesign
fra 1924-2012

Særudstilling fra 16. december 2011 til 26. august 2012
Åbent alle dage 10-17 (Lukket 24.12 og 25.12, 31.12, 1.1)

Museet på Koldinghus

Museet på Koldinghus markerer den 15. december kl. 15.00 vintersolhvervet med åbningen af en spektakulær udstilling af PH’s fænomenale lamper. I den himmelstræbende ruinsal svæver PH-lamper som planeter i mørket og fortæller historien om en af dansk designs største successer. Mange af lamperne i udstillingen har aldrig tidligere været vist.

De er der alle sammen. De klassiske treskærmslamper, bombardementskronen, de eksklusive Kogler i stål, kobber og guld – og naturligvis folkeejet PH5. Klassisk og tidløst design i klassiske og tidløse rammer.

Poul Henningsen (1894-1967) var en pioner i dansk design. Han begyndte sit banebrydende arbejde inden for elektrisk belysning allerede i 1920’erne. Elektrificeringen af København var i fuld gang, og overalt i byen skar nøgne glødelamper folk i øjenene – i det offentlige rum og i hjemmet. Poul Henningsen fik sit gennembrud på Verdensudstillingen i Paris i 1925, hvor han høstede anerkendelse for en flerskærmslampe, der var udformet efter nøje vinkelgeometriske studier og princippet om den skjulte lyskilde.

De sjove, de sjældne og de sarte

Denne sjældne lampe (Pariserlampen) hænger nu på Koldinghus og fortæller historien om begyndelsen til et dansk design-eventyr.

- Vi har arbejdet målrettet med at få alle de vigtigste historiske lamper med. Alle kender jo treskærmslamperne, koglerne og PH5, men her får man virkelig mulighed for at følge udviklingen i PH’s arbejde, fortæller Axel Johnsen, der er udstillingsleder på museet.

Axel Johnsen har det sidste år arbejdet tæt sammen med Louis Poulsen Lighting, der ejer hele samlingen. Udstillingen viser hele spektret med pendler, standerlamper, væglamper, bordlamper og klaverlamper. Og så en række af de bestillingsarbejder, hvor PH for alvor slap talentet løs: Den bolchestribede roterende Tivoli-lampe og den ekstremt sarte og sjældne ”Septima”, der var forløberen for Koglen – bare i glas. Og mange, mange flere af PH’s prototyper og eksperimentallamper.

Kvalitetslys – også til menigmand

Op igennem 1940’erne og 1950’erne fortsatte Poul Henningsen med at føje nye lamper til sit system – alle tro imod den oprindelige idé. Et nyt højdepunkt blev nået i 1958, der bød på to nye klassikere fra PH: Den eksklusive ”Koglen” til virksomheder og institutioner, og den prismæssigt overkommelige PH5 til de mange nye parcelhuskvarterer. Axel Johnsen peger på, at denne sociale dimension i PH’s livsværk træder tydeligt frem i udstillingen:

- Det tror jeg vil overraske mange: I dag forbinder man jo PH-lamper med eksklusivitet og mange penge. Men i virkeligheden var PH livet igennem optaget af også at give mennesker med begrænsede midler adgang til kvalitetsbeslysning og dermed højere livskvalitet, fortæller Axel Johnsen og peger på den lille lampe med navnet ”Halvindirekte” fra 1933. Den kostede 16 kr, hvilket svarer til 570 kr. i dag.

Det ypperste var ikke nok

Udstillingen giver også et levende indtryk af, hvordan Poul Henningsen helt frem til sin død vedholdende arbejdede på at tilpasse sit oprindelige belysningskoncept til de nye tiders udfordringer. En af de største var lysstofrørets sejrsmarch, der fra 1950’erne oversvømmede hjemmet og det offentlige rum med koldt og flimrende lys. Den kamp opgav han at vinde. I stedet lancerede han den avantgardistiske lampe ”Huset af i overmorgen”, der tilførte farvetoner til det grelle lystoflys. Lampen blev kun produceret i 15 eksemplarer – en af dem er kommet med på udstillingen, ifølge Axel Johnsen som et vidnesbyrd om, at historien gentager sig.

- De problemer med dårlige lyskilder, som PH sloges med i 1950’erne, har vi jo også i dag, hvor elsparepærerne stadig ikke har nået glødepærernes lyskvalitet. Overalt i danske hjem hænger der fine PH5’ere, som skriger efter et teknoligispring. Måske kommer der en tid, hvor de igen kan give lys fra sig, så vi igen kan se hinanden og den mad, vi putter i munden, siger Axel Johnsen.

Udstillingen åbner den 15. december kl. 15.00 for pressen og inviterede og er åben for publikum fra 16. december frem til 26. august 2012. Undervejs vil der være foredrag, særrundvsninger, musikarrangementer og en slotsbasar med fokus på designlamper.

KONTAKT

Udstillingsleder Axel Johnsen, direkte telefon 79 79 10 73, mobil 21 25 34 67, e-mail: aj@koldinghus.dk
Kommunikationschef Nanna Ebert, direkte telefon 79 79 10 74, mobil 51 33 66 44, e-mail: ne@koldinghus.dk

Pressefotos

UDSTILLINGSPLAKATEN gengiver et neonskilt med Poul Henningsens karakteristiske profil med cigaret. Skiltet hang i mange år i Louis Poulsens daværende showroom i Nyhavn.

Download i høj opløsning her »

POUL HENNINGSEN (1894-1967) var et multitalent, men hans største interesse gjaldt belysning. Hans grundidé var at forbedre livskvaliteten i hjemmet og i det offentlige rum. Det skarpe skær fra elpæren skulle tæmmes.

Download i høj opløsning her »

PARISERLAMPEN fra 1925 er gået over i designhistorien som PH’s internationale gennembrud og stamfader til System PH – selvom den ikke var helt blændfri.

Download i høj opløsning her »

PH SPIRALPENDEL. Den ”treslåede” spiralpendel i tre metaller (messing, kobber og aluminium) blev fremstillet i 1964 til FDB’s hovedsæde i Albertslund.

Download i høj opløsning her »
FOLKEEJET PH5 i den nye udgave PH50, beregnet til elsparepærer. PH5 fra 1958 er den mest sælgende lampe i verden.

Download i høj opløsning her »

PH'S TRESKÆRMSSYSTEM blev i løbet af 1930’erne brugt i utallige størrelser og kombinationer. Her er det en såkaldt bombardementskrone med 18 skærme.

Download i høj opløsning her »

PH 1/1 er den mindste og mest ydmyge af PH’s treskærmslamper. Alligevel er den et af udstillingens highligts, ikke mindst på grund af det ravfarvede glas.

Fotograf: Palle Peter Skov.

Download i høj opløsning her »

PH KOGLE I GULD. Den legendatiske kogle blev præsenteret første gang i 1958. Halvtreds år senere blev den genudgivet i guld.

Download i høj opløsning her »

HUSET AF I OVERMORGEN fra 1959 var ifølge PH selv en resignation over for lysstofrørets sejrsmarch. Den nye lampe tilføjede lyset de farver, som PH mente manglede.

Download i høj opløsning her »

Med lampen til Forum i København i 1926 var PH’s treskærmsprincip fuldendt – og grundstenen til et forretningseventyr lagt.

SE FILM OM:

Pariserlampen »
Mørklægningslampen og Tivolilampen »
Septima - syvskærmskronen »

LÆS MERE OM PH´S LAMPER:

Introduktion til PH-lampen »

"Huset af i overmorgen"
- udstillingen i Forum i 1959 »

System PH
- Et langtidsholdbart koncept »

Koglen
- 12 ben med i alt 72 blade »

PH5
- tidløst design til hjemmet »

Pariserlampen
- den første flerskærmslampe »

Forumlampen »

Fotos fra udstillings-åbningen »
Projektor
Til forside
Forside    Åbningstider    Find vej   Butik   Madkælder    Kontakt
Dansk
Deutsch
Besøg vores Facebook side
Til forsiden

KONTAKT KOLDINGHUS

Museet på Koldinghus
Koldinghus 1

E-mail: museum@koldinghus.dk

MADKÆLDEREN

E-mail: info@madkaelderen.dk

FIND KOLDINGHUS

Koldinghus 1

GPS-koordinat: 55° 29’ 26°N, 9° 28’ 20°E

ÅBNINGSTIDER

Alle dage kl. 10.00-17.00.
Museet er lukket 24. og 25. december samt 31. december og 1. januar

ENTRÈPRISER

Voksne:

80 kr.

Pensionister:

64 kr.

Studerende:

Børn og unge under 18 år

har gratis adgang.

PARKERING

For museets gæster er der P-pladser i og lige udenfor Staldgården.

P-afgift: 11 kr. i timen.

To gratis P-pladser inde i Staldgården er forbeholdt handicapbiler.

Tak TIL VORES SPONSORER

Alfa Laval Kolding A/S